De Romantische Fase - Hendrix

De romantische fase

De reden waarom we ons aan het begin van een relatie zo goed voelen is dat een deel van onze hersenen gelooft dat we eindelijk de kans krijgen gekoesterd te worden en onze oorspronkelijke heelheid te herstellen. Vier zinnetjes vatten samen wat geliefden sinds het begin der tijden hebben uitgewisseld.

  • ‘Ik heb het gevoel dat ik je nu al ken, zelfs al hebben we elkaar pas ontmoet’
  • ‘ Ik kan me de tijd niet meer herinneren dat ik jou niet kende’
  • ‘Als ik bij jou ben voel ik me niet meer alleen; ik voel me volledig, compleet’
  • ‘ Ik hou zoveel van jou, ik kan niet zonder jou leven’

Bovenstaande verraadt - aldus Hendrix- dat mensen hun geliefden uitkiezen omdat ze op hun verzorgers lijken (geen wonder dat ze elkaar al kennen), verraadt ook dat ze onbewust iemand hebben uitgekozen die die aspecten van hun wezen vertegenwoordigt die in hun jeugd zijn afgesneden. Ze hebben hun verloren zelf terug gevonden. Het toont aan dat geliefden onbewust de verantwoordelijkheid voor hun overleven van hun ouders verleggen naar hun partner, verraadt de angst dat als ze uit elkaar zullen gaan, ze hun hervonden gevoel van heelheid zullen verliezen en angstig en eenzaam zullen achterblijven.

Met een zesde zintuig, dat in latere fasen van de relatie zoek is, schijnen de geliefden precies aan te voelen waar het hun partner aan ontbreekt. Als hun partner meer koestering nodig heeft, spelen zij met liefde de rol van vader of moeder. Als hun partner meer vrijheid nodig heeft, geven ze hem die volop,…Een tijdlang klampen geliefden zich vast aan de illusie van romantische liefde. Dit vereist echter een flinke dosis toneelspel. Vrijwel iedere geliefde doet voorkomen alsof hij of zij emotioneel gezonder is dan in werkelijkheid het geval is. Als je doet alsof je zelf niet zoveel nodig hebt, kan je partner met een gerust hart aannemen dat jouw doel in het leven is te koesteren en niet gekoesterd te worden, en dat maakt je aantrekkelijk.

Terug naar Hendrix
Door naar volgende fase de machtsstrijd