Op Oudere Leeftijd

Het huwelijk op oudere leeftijd

Ofschoon men voorbereidingen kan treffen, hebben veel paren er weinig over nagedacht welke veranderingen er in hun relatie zullen optreden na pensionering. Vooral als de man geen nieuwe opdracht heeft, weet hij nu niet precies wat hij met die zee van vrije tijd moet aanvangen. Anderen willen een meer zinvolle bezigheid en komen op het idee om hun vrouw met raad en daad bij te springen in het huishouden door te helpen bij het koken, poetsen, wassen en strijken. Alhoewel mannen op deze manier hun vrouw tegemoet komen door aan een eis te voldoen die soms al tientallen jaren leeft, kiezen deze mannen daarmee vaak het slechtst mogelijke tijdverdrijf. De vrouw is blij met de hulp maar ontzegt hem elke inspraak in het besturen van het huishouden. De vrouw ervaart haar man als een indringer in haar territorium. Op deze wijze wordt het voor de man langzaam duidelijk dat hij een buitenactiviteit moet zoeken.

De terugkeer naar de tweezaamheid als paar kan natuurlijk ook op een bevredigende wijze verlopen. De meeste paren genieten ervan om meer met elkaar te kunnen ondernemen. Als partners te sterk op elkaar betrokken zijn en nu plotseling vaak vierentwintig uur per dag samen zijn, kan dat een probleem worden. Om deze permanente nabijheid te kunnen uithouden, moeten vele paren iets nieuws vinden dat hun krachten bundelt en dat een doelgericht handelen organiseert vb. grootouderschap of activiteiten georganiseerd door centra.
Vooral op oudere leeftijd wordt duidelijk dat de persoonlijkheids- ontwikkeling tussen partners niet synchroon of gelijkopgaand verloopt. Het kan dan moeilijk zijn om op elkaar af te stemmen. De vitaliteit van partners kan ook op biologische gronden ver uit elkaar liggen. Het komt er dan op aan om binnen de marge van het relatiekader zijn eigen vrijheidsmogelijkheden te benutten, zonder het verbindende raamwerk van de relatie stuk te maken.

Terug naar Jurg Willi
Terug naar samenleven na het uit huis gaan van de kinderen
Terug naar Relaties